PresentingTheater

Friday, September 25, 2015 at 8PM
Sunday, September 27, 2015 at 3PM

Directly from CUBA – Teatro de las Estaciones!

The life of Cuban musical icon Bola de Nieve told by the internationally acclaimed Cuban Puppet theater company. In Spanish, yet equally enjoyable by non-Spanish speakers!

A featured project of PregonesPRTT’s
PLATAFORMA – The Bronx-Broadway Showcase for Latino Theater

 

 

 

[tab: ABOUT]

We are proud to welcome our colleagues from Teatro de las Estaciones, directly from Cuba, and their acclaimed puppet spectacle Por el monte Carulé in honor of composer, pianist and overall musical icon Bola de Nieve.

Born Ignacio Jacinto Villa Fernández, Bola de Nieve was a Cuban singer-pianist and songwriter, whose round face earned him the nickname by which he was always known. A truly memorable talent, he was also black and gay, self-confident in his personality, and celebrated for his music and strong social justice convictions.

He worked as a chauffeur and played piano for silent films until his friend Rita Montaner took him on as an accompanist in the early 1930s. After Montaner returned to Cuba, he remained in Mexico and developed his original performance style.

A sophisticated cabaret stylist he was known for his ironic patter, subtle musical interpretation, and a repertoire that included songs in French, English, Catalan, Portuguese and Italian. He toured widely in Europe and the Americas.

Teatro de las Estaciones’ puppet spectacle Por el monte Carulé pays due tribute to Bola de Nieve’s musical genius. Two waiters from Havana’s famed restaurant Monseigneur, where it is believed Bola de Nieve’s spirit still sings, guide us in the journey through Bola’s remarkable life. In their own words:

Sus pasiones, sus tristezas y juegos, sus alegrías y soledades, lo muestran junto a Federico García Lorca y Dora Alonso en la serie de espectáculos que, dedicados a esos seres irrepetibles, nos acercan a ellos con el gesto caricioso de quien se sabe acompañados por ellos. Mirar una vida, oirla en su propia canción, honrar a un ser humano transparente… Eso quiere ser ‘Por el monte Carulé’, nuevo teclado, nuevo piano para un Bola de Nieve niño, aplaudido y eterno.”

Advance Tickets
start at $15

CLICK HERE to purchase
advance discount tickets now!

Or call us at
718-585-1202

 

 

 

 

[tab:ARTISTS]

About TEATRO DE LAS ESTACIONES

Fundado en  1994 en Matanzas, Cuba. El Teatro de las Estaciones es una agrupación titiritera que se mantiene a la vanguardia del movimiento de teatro de figuras en la Isla. Su trabajo se caracteriza por el rescate de la dramaturgia titiritera universal y nacional. El grupo trabaja además en la producción de materiales audiovisuales y teóricos, exposiciones y talleres sobre el maravilloso arte de los muñecos. Se ha presentado en festivales internacionales de títeres en Europa, América Latina, el Caribe y los Estados Unidos.

The visit of El Teatro de las Estaciones to the United States has been programmed as a collaboration with Sandglass Theater (Vermont), Teatro SEA (NYC) and Pregones/Puerto Rican Traveling Theater (NYC). The presentations at Pregones/PRTT are part of the theater lineup of PLATAFORMA and the 21 ISLANDS projects.

About THE ARTISTS

Creative Team:
Written by Norge Espinoza
Visual Idea & Concept by Rubén Darío Salazar & Zenén Calero
Soundtrack by Rubén D. Salazar
Set, Costume and Puppet Design by Zenén Calero
Choreography by Liliam Padrón
Graphic Design by Roberto Ramos
Music Consultant Elvira Santiago
Dramaturgy Yamina Gibert

 

[tab:TICKETS]

Advance Tickets
start at $15

CLICK HERE to purchase
advance discount tickets now!

Or call us at
718-585-1202

 

[tab: VENUE] MANHATTAN

Puerto Rican Traveling Theater
304 West 47th Street,
New York, NY 10036

Located between 8th and 9th Avenues in Manhattan.

 

[tab: PRESS]

“De nuevo vuelve Rubén, con la imaginación y la poesía a cuestas, a empujar con las fuerzas de la creación teatral la carreta artística de la Atenas de Cuba. Esta vez recordando al gran Bola de Nieve a través de un relato musical con títeres y figuras. El director y actor nuevamente para gratitud del público, consigue descubrir la vida y obra del músico. “ Un títere para Bola de Nieve, Yaismel Alba Garit, Periódico Girón ,Jueves 17 de septiembre de 2009

“Ayer Domingo por la noche, tuve la posibilidad de ver un bello espectáculo por la Compañía Teatro de Las Estaciones, de Cuba, titulado Por el monte carulé, una evocación emotiva, graciosa y vital de una gran figura de la música cubana: Bola de nieve…” Con los títeres, el arte contemporáneo es divertido, Maxime Lubliner,  21 de septiembre de 2009 Blog de Cultura Pelerín

“Rubén Darío Salazar y Freddy Maragotto, que también -y una vez más-  manipulan los títeres con maestría, desarrollan además dentro de la puesta de poco menos de una hora de duración, un peculiar trabajo como actores que les lleva a realizar variaciones coreográficas, algunas de ellas solos, sin títeres, que el público les aplaude.” Bola redivivo, Pepe Murrieta, 24 de noviembre de 2009, Web del CNIAE Actualidad Escénica.

“Por el monte,  Carulé es como una ensoñación donde el piano y la voz de Bola de Nieve son los ejes centrales para hablar de la entereza de un hombre que, nacido en una familia humilde y negra, logró con su talento acceder a las más elevadas alturas de la música. Para contar la historia, el Teatro de las Estaciones aprovecha las infinitas posibilidades de movimiento de los títeres, concebidos en pequeñas y diferentes escalas.” Espabílate con Bola de Nieve, Marilyn Garbey, web de la Emisora Habana Radio, 27 de noviembre de 2009